karnemelk-roze
karnemelk is gezond

Nog veel 'rommelvoedsel' in supermarkts

superlijstjeSupermarkten laten tegenwoordig vaak weten zeer begaan te zijn met 'onze gezondheid' en met het milieu. Ondertussen verkopen én promoten ze nog altijd veel 'rommelvoedsel': flink gesuikerde frisdranken, heel zoete, zoute of vette tussendoortjes en andere producten die wel lekker smaken maar die niks te maken hebben met gezond eten. Lidl en Dirk doen het beter dan Albert Heijn, blijkt uit de 'superlijst' van Questionmark, die is gebaseerd op uitgebreid onderzoek.

Bij de vraag over wat 'gezond' is, heeft Questionmark zich laten leiden door de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Verder is er nauw samengewerkt met gezondheidsorganisaties Diabetesfonds, Hartstichting, Maag-lever-darm stichting en de Nierstichting, die samen de Alliantie Voeding voor een Gezonde Generatie vormen.

De makkelijke keuze

Al jarenlang is bekend wat gezond voedsel is, maar toch eten heel veel mensen nog altijd behoorlijk ongezond. Dat komt onder meer omdat het makkelijk is om in de supermarkt je karretje vol te gooien met dingen goedkoop zijn, er lekker uitzien of gewoon lekker smaken. Gezond boodschappen doen vergt wat meer moeite. Daarom willen supermarkten 'de gezonde keuze maken tot de makkelijke keuze'. Dat hebben ze – na lang aandringen – beloofd in het Nationaal Preventieakkoord.

Niet duidelijk

En, was nu de vraag van Questionmark, houden de supermarkts zich aan die belofte? Het beste antwoord is: een klein beetje. En het verschilt nogal per supermarktketen wat goed gaat en wat niet.
Questionmark keek naar vier dingen:

1. Assortiment; gezonde producten kiezen uit het hele aanbod kan het beste bij Ekoplaza, op enige afstand gevolgd door Albert Heijn en Plus. Bij Aldi is het aanbod heel beperkt.

2. Winkelinrichting; de uitnodiging om vooral gezonde procucten te pakken en te kopen is het beste bij Dirk, gevolgd door Coöp en Aldi.

3. Reclamefolder; mensen met gezonde producten naar de winkel lokken doet Ekoplaza het beste, gevolgd door Lidl en Aldi. Albert Heijn en vooral Dirk hebben veel rommelproducten in hun folders.

4. Doelen stellen; de supermarkts hebben zich amper of geen doelen gesteld hoe zij de beloftes uit het Preventieakkoord willen waarmaken en zijn daar ook niet duidelijk over.

Voorlopers en achterblijvers

Als deze vier (of eigenlijk drie) aspecten worden samengevoegd, ontstaat er een lijstje van supers die 'goed bezig zijn' met gezondheid of die juist achterblijven. De vier voorlopers zijn: Ekoplaza, Lidl, Dirk en Coöp; Jumbo is een middenmoter en de achterblijvers zijn Plus, Aldi en Albert Heijn. Onderstaande afbeelding geeft deze totaalscore weer.

superlijst supermarkts