karnemelk-roze
karnemelk is gezond

Nationale VoedselTop: veel fraaie voornemens

Heden, 26 januari 2017, was de Nationale Voedseltop, met 150 ‘invloedrijke beslissers’ uit overheid, bedrijfsleven, wetenschap en maatschappelijke organisaties. Doel was af te spreken wat ze de komende 5-10 jaar gaan doen om ons voedsel veiliger, gezonder en duurzamer te maken. En, eh, tja, daar rolde een vrij vage slotverklaring uit, vol met goede bedoelingen.

Geen conrete voornemens

De 12 punten tellende slotverklaring zegt vaak: We willen, of We gaan, of We zorgen, of Er komen. Wie nu precies wat gaat doen, dat staat er helaas niet concreet bij. Maar als de diverse mooie voornemens tot uitvoering komen, gaat Nederland (en de rest van de wereld) er wel op vooruit.

“We maken de samenstelling en de herkomst van ons voedsel inzichtelijk via het etiket, voorlichting en online applicaties”, zo luidt een van de voornemens. Dat is mooi. Maar over deze zaken wordt al meer dan tien jaar gepraat, en er is nog altijd veel onenigheid over wat er nu precies op een etiket moet komen.

Omdat het goede voornemens zijn, vermelden we ze hier alle twaalf. Plus de organisatie die erbij aanwezig waren - zodat we ze kunnen houden aan de fraaie beloftes.

"We zetten samen de schouders onder de volgende ambities:

• We maken de gezonde keuze makkelijker en aantrekkelijk. Voor consumenten moet het mogelijk zijn om lekker en gezond te eten door gezond aanbod in de schappen van de supermarkt, in de horeca, in zorginstellingen, onderweg, op het werk, op school en bij de sportclub.
• We gaan gezonder en duurzamer eten, volgens de adviezen van het Voedingscentrum. We maken ons eten gezonder. Met minder zout, verzadigd vet en suikers in bestaande en nieuwe producten. En met nieuwe menusamenstellingen in de horeca.
• Er komen nieuwe innovatieve producten op de markt met bijvoorbeeld meer groente en plantaardige eiwitten.
• We willen een duurzame voedselproductie. We gaan voor de laagste uitstoot van broeikasgassen per product wereldwijd. Op langere termijn wordt onze voedselproductie klimaatneutraal. We gaan de reststromen uit de voedselketen hoogwaardig hergebruiken in het kader van de circulaire economie. Door zo ons grondstoffenverbruik te verminderen, dragen we ook bij aan de oplossing van het klimaatvraagstuk. We gaan schade voor de natuur (planten en dieren) minimaliseren en willen over tien jaar het internationale voorbeeld zijn hoe landbouw en natuur zelfs in een intensief gebruikt gebied in goede harmonie kunnen zijn.
• We willen per product naar de laagste belasting door chemische gewasbeschermingsmiddelen van mens en milieu ter wereld. We willen wereldleider worden in natuurlijke gewasbescherming en werk maken van een gezonde bodem.
• We willen internationaal bekend staan om ons hoge niveau van dierenwelzijn. Antibioticagebruik brengen we terug tot het laagst mogelijke niveau.
• Iedereen – vanaf jongs af aan en een leven lang– leert over voedsel.
• We maken de samenstelling en de herkomst van ons voedsel inzichtelijk via het etiket, voorlichting en online applicaties.
• We gaan onze Nederlandse exportproducten bekend laten staan om hun onbetwiste kwaliteit.
• We willen leidend blijven op het gebied van kennis en technologie, om de Nederlandse burger en de Wereld zo gezond en duurzaam mogelijk te voeden. We ontwikkelen die kennis ook om de consument te ondersteunen bij het maken van de juiste keuze.
• We werken internationaal samen, zorgen daarbij ook dat eventuele risico’s voor mensenrechten en milieuschade in de productieketens worden aangepakt.We delen onze kennis en kunde zodat honger en ondervoeding de wereld uit is in 2030.
• We zorgen voor een sterke thuismarkt en stimuleren consumenten te kiezen voor gezonde, duurzame producten die aan deze ambities voldoen. We verbinden ons aan dat doel. We gaan op kwaliteit, duurzaamheid en gezondheid de wereld veroveren en blijven zo wereldspeler van formaat.

Aanwezige waren de volgende organisaties:
Albert Heijn, Albron, Alliantie Voeding Gelderse Vallei, Alliantie Voeding in de zorg, Alpro Nederland, Ambassadeur Groente en Fruit, Aviko B.V., Bakker Barendrecht, Bayer, Bijenstrategie, Bionext, Bopper, Both ENDS / Rich Forests, Burgers Bush, CBL, Centrale Organisatie voor de Vleessector, CLM, Coca-Cola, Compass Group Nederland, Consumentenbond, De Nierstichting, De Waard eetbaar landschap, Diabetesfonds, Dierenbescherming, Dutch Cuisine, Eemlandhoeve, Eosta, Ernst & Young, Evite TEST, FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, Food Cabinet, Food Hub, Foodwatch, Friesland Campina, FWS, Gemeente Almere, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Ede, Gemeente Groningen, Gemeente Helmond, Gemeente Leeuwarden, Gemeente Oss, Gemeente Rotterdam, Gemeente Venlo, Good Fish Foundation, Greenco, Greenport Holland, GreenProtein Alliance, GreenProtein BV, Groen Kennisnet, Groentefriet (Green power foods B.v. / Van Hulst en Partners B.v.), GroentenFruit Huis, GS1 Nederland, HAK, Hartstichting, HAS Hogeschool, Hessing groenteverwerking, Hivos, Hutten, HZPC, IDH Sustainable Trade, Instock, Isala, IUCN NL, IVN, Jong Leren Eten, Jongeren op Gezond Gewicht, Jumbo, Kening fan ‘e Greide / Living lab natuurinclusieve landbouw, Keten de Hoeve BV, Keten Duurzaam Varkensvlees, Keygene, KHN, Koning Willem I college, Koppert Biological Systems, KoppertCress, Krachtenbundeling agrofoodtransitie, Louis Bolk, Triodos, Lidl, Livar (vlees), LTO, MarcFoods/Zilt proefbedrijf Tested on Texel. Saltfarmfoundation, Marley Spoon, Mature Development BV en ABC Kroos BV, McDonald’s Nederland, Menzis, Milgro BV, Milieu Centraal, Milieudefensie, Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Ministerie van Binnenlandse Zaken, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, MVO, NAO, Nationaal Actieplan Groenten en Fruit, Naturalis Biodiversity Center, Natuur & Milieu, Nederlandse Vereniging van Diëtisten, Nederlandse Zuivel Organisatie, Nestle, NIZO food research, Noordzeeboerderij, NRC, NVWA, Pascal Processing / J. van Rijsingen, Peijnenburg, Planbureau voor de Leefomgeving, Plantum, Platform Aarde Boer Consument, PLUS Retail (streekproductenpromotie), Postharvest Network, Provincie Gelderland, Provincie Zuid Holland, Rabobank, Radboudumc, RAVON en FLORON, RijkZwaan, RIVM, Royal Cosun, RVO, SanorRice/Green Protein Fund, Scelta mushrooms, Schouten Europe, Schuttelaar & Partners, Seamore, Sodexo, Solynta, Spa, Springtij / Club van Rome, Staatssecretaris van Economische Zaken, Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Stichting Herenboeren Nederland, Stichting IKB, Stichting Variatie in de Keuken, Superunie, The Dutch Weedburger, The Greenery, TiFN, TKI Agri&Food, TNO, Topsector Agri&Food, Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, Tweede Kamer der Staten-Generaal, VVD, Unilever, Van der Zwan, Vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Vermaat, VION NV, VisNed, Vivera, Voedingscentrum, Vrije Universiteit Amsterdam, VU, Wageningen University & Research, Wereld Kanker Onderzoek Fonds, Wessanen Benelux B.V., Willem & Drees (maaltijdboxen), World Food Center, WUR, Young Perfect, Youth Food Movement, Zilt Proefbedrijf, ZLTO, ZonMw.