Nederlandse consumenten drinken gestaag minder zoete dranken. Er worden minder vaak suikerzoete dranken gekocht, bovendien bevatten de gekozen dranken minder suiker. Tussen begin oktober 2018 en begin oktober 2019 verminderde de totale hoeveelheid suiker in frisdrank met 7,6 miljoen kilo, ofwel 8 %. Dit meldt een rapport over suikerreductie van Nielsen, onderzoeksbureau voor voeding en andere consumentenproducten.
Minder zoet in de aanbieding
Bijna 30 % van de vermindering komt omdat er minder suiker in diverse dranken zit. Fabrikanten geven hiermee gehoor aan de waarschuwing van vele deskundigen dat het drinken van gezoete dranken bepaald niet gezond is. Ook supermarkts zijn terughoudend geworden en deden iets minder vaak zoete frisdranken in de aanbieding.
Gezoete fruitwaters op retour
Wel vaker in de aanbieding waren juist siropen zonder suiker (maar wel gezoet met andere stoffen). Daarvan wordt nu bijna 60 % meer verkocht dan twee jaar eerder. Juist veel minder verkocht worden zogeheten fruitwaters: suikerwater met een smaakje. De fruitwaters zijn zelfs goed voor een kwart van de totale vermindering van suiker in frisdranken.