Voorverpakte voedingswaren kunnen voortaan een nieuw 'gezondheidslogo' krijgen: de Nutri-Score. Dat heeft staatssecretaris Paul Blokhuis eind november 2019 laten weten. Wat hem betreft moet dat pas vanaf medio 2021 gebeuren, omdat het logo 'niet ideaal' is en de toekenning ervan aan producten beter moet. Door toch te kiezen voor dit logo hoopt hij dat Nederlands internationaal kan meepraten over welke producten nu wel of niet goed mogen scoren met dit logo.
Voedingsindustrie
De Nutri-Score heeft het daarmee gewonnen van onder meer het stoplicht-logo. Een stoplichtlogo geeft méér nuttige informatie over een product; het laat snel zien hoe het zit met calorieën, met vet, suiker en zout. Maar de voedingsindustrie vond dat niet handig en koos in meerderheid voor de Nutri-Score. Dit nieuwe logo is in zekere zin de opvolger van het 'groene en blauwe vinkje', dat al enkele jaren gelden van de verpakkingen verdween.
Relatief
De Nutri-Score is een relatief logo. Het zegt helemaal niet of een product wel of niet gezond is. Het logo zegt alleen dat een product dat de hoogste score (A of groen) krijgt, iets beter is dan een soortgelijke product. Zo kan een pot appelmoes perfect scoren als er bijvoorbeeld maar weinig extra suiker aan is toegevoegd, omdat andere soorten appelmoes méér toegevoegde suiker bevatten. Tegelijk kan een verse fruitsalade slecht scoren als daar bijvoorbeeld een klein beeje siroop aan is toegevoegd terwijl andere versfruitsalades dat niet hebben. Toch is die slechtscorende fruitsalade een stuk gezonder dan die goedscorende pot appelmoes.
Meepraten
Lastig is ook dat de Nutri-Score niet goed spoort met de Schijf van Vijf, terwijl die schijf bij vrijwel alle Nederlanders bekend is. Wie eet 'volgens de Schijf van Vijf' is redelijk gezond bezig. De staatssecretaris erkent dat, maar hij wil 'aan de knoppen zitten'. Hij wil dat Nederland 'actief gaat meepraten in een internationaal onafhankelijk comité van wetenschappers over de evaluatie en aanpassing' van de Nutri-Score. Dat praten al naar verwachting tot halverwege 2021 duren.
Het is de verwachting dat voedingsbedrijven al lang voor die tijd het nieuwe logo gaan gebruiken. Vooral natuurlijk de bedrijven die met enkele producten 'goed' zullen scoren, want niemand brengt graag een product op de markt dat een 'slechte' score krijgt.