Een ontbijt zónder koffie en zonder thee, eenvoudig omdat die dranken niet mee beschikbaar zijn – kunnen we ons dat voorstellen? Nou, stel je dat maar eens wél voor, vindt MVO Nederland. Want als we doorgaan zoals nu, met voordurend stuntprijzen voor koffie, thee, chocola, sinaasappels en bananen, dan gaat de markt voor die producten kapot en zouden ze heel erg schaars kunnen worden. Als consumenten bereid zijn om in de winkel pakweg 10% meer te betalen, kan het probleem al zijn opgelost.
Ontbijttafel 2040
'MVO' stond oorspronkelijk voor 'maatschappelijk verantwoord ondernemen', maar MVO Nederland heet ondertussen 'beweging van ondernemers in de nieuwe economie: klimaatneutraal, circulair, inclusief en met eerlijke ketens'. MVO Nederland komt met zijn waarschuwing als uitvloeisel van een onderzoek naar hoe onze ontbijttafel er in 2040 uit kan zien.
Andere handelsketen
Echt helemaal verdwijnen van de markt zullen koffie en thee niet snel, erkent MVO-directeur Maria van der Heijden. Wel reëel is de kans dat, door aanhoudend te lage prijzen, de kwaliteit ervan erg achteruit gaat. Een simpele prijsverhoging zal overigens niet volstaan om aanvoer en kwaliteit op peil te houden. Er is een structuurverandering in de handelsketen nodig om ervoor te zorgen dat die hogere prijs ook werkelijk bij de primaire producten terechtkomt.
Lees meer hierover bij DuurzaamNieuws.