Voedingsbedrijven doen nog te weinig om hun productenaanbod gezond te maken, en zowel obesitas als ondervoeding tegen te gaan. Dat blijkt uit ATNI-index. Unilver komt nog als beste uit de bus, met een rapportcijfer van 6,4, gevolgd door Nestlé met 5,9.
Toegang tot voeding
ATNI staat voor Access to Nutrition Index, ofwel een index voor ‘toegang tot voeding’. Deze is ingesteld met financiële steun van onder meer Microsoft-oprichter en weldoener Bill Gates. Doel is bij te dragen aan vermindering van ondervoeding (800 miljoen mensen) en overvoeding ofwel obesitas (600 miljoen mensen).
Producten en marketing
De scores van andere grote voedingsconcerns zijn: Danone 4,9, Modelez 4,3, Mars 3,8, FrieslandCampina 2,8, Kellogs 2,5, Coca Cola 2,4 en Heinz 0,3. FrieslandCampina heeft bijvoorbeeld wel aardig wat gezonde producten, maar doet volgens ATNI te weinig aan marketing daarvan.
Bekijk de lijst met bedrijven en hun scores
In deze downloadbare pdf staat ook de lijst, maar met een toelichting van hoe zwaar diverse aspecten wegen.
Kritiek bedrijfsleven
De Nederlandse branche-organisatie voor voedingsbedrijven FNLI heeft kritiek op de berekeningen. Volgens de FNLI weegt het meedoen aan gezamenlijke acties voor een gezonde levensstijl niet zwaar genoeg mee (nu 2,5 %).