'Gezonde snacks' promoten bij de kassa helpt niks

Een Nederlands onderzoek leert dat consumenten blijven kiezen voor ongezonde snacks als vlak bij winkelkassa's vooral gezondere varianten worden gepresenteerd. Verreweg de meeste mensen konden het wel waarderen dat er 'gezondere kassa's' waren, maar dat veranderde dus niks aan hun koopgedrag. Het onderzoek werd reeds eind 2015 uitgevoerd bij 24 supermarkten in de vier grote steden in de Randstad, maar pas onlangs gepubliceerd in het Britse vakblad BMC.

De studie was simpel van opzet: bij sommige supermarkts werden vlak voor de boodschappenbanden bij de kassa's diverse gezonde snacks gepresenteerd, waaronder hapklare stukjes fruit of groente. De 'ongezonde' snacks (met relatief veel zoet, vet of zout) bleven gewoon boven de boodschappenband voor het grijpen. Vervolgens werd gemeten waar consumenten voor kozen, terwijl dat ook werd gemeten bij supermarkts waar niets veranderde (zodat prijsaanbiedingen of weersinvloeden geen rol speelden). Het resultaat: het maakte vrijwel geen verschil.

Verleiden of verbieden

Al lang wordt beweerd dat consumenten moeten worden 'verleid' om gezonder te gaan eten, onder meer door 'de gezonde keuze de makkelijke keuze te laten zijn'. Door via dit onderzoek gezondere snacks pal voor de boodschappenbanden te leggen, werden consumenten verleid tot een gezondere keuze. Maar dat bleek niet te werken.

Eens te meer blijkt hiermee dat een betere aanpak om te komen tot gezonder eten is: 'weg met de rotzooi'. Ofwel: de echt ongezonde snacks gewoon niet meer te koop aanbieden. De voedingsindustrie en de huidige overheid willen hier niets van weten onder het mom van 'bescherming van de keuzevrijheid van consumenten'. In wezen verdedigen zij alleen maar de vrijheid van grote voedingsconcerns om geld te verdienen met de verkoop van ongezonde zooi ten koste van de gezondheid van burgers.